Bovenschoolse kwaliteitsontwikkeling
Actief kwaliteitsmanagement vraagt om voortdurende en professionele aandacht. Integrale kwaliteitszorg is praktisch, proactief en prestatiegericht. Ze is verbonden met de bedoeling en langetermijnbehoeften van de school. Er zit breed gedragen energie op. Er zit lijn in. De neuzen wijzen dezelfde kant op én er is ruimte voor flexibiliteit, groei en verandering. Structuur met behoud van nieuwsgierigheid.
Mijn begeleiding richt zich vooral op het begeleiden bij de invoering van interne audits. Zodat je als organisatie zelf aan het roer staat, en niet de inspectie of andere buitenstaanders. Zodat je als school focus krijgt en houdt in verbetertrajecten. Waarderende audits die motiveren, adviserende audits met ethisch bewustzijn. Gericht op persoonlijke groei, een professionele cultuur en plezier in het werk.
Brunhilde kan je op een prettige toon toch pittige feedback geven waar je echt iets mee kunt. Ze kijkt inhoudelijk mee en kan tegelijkertijd iedereen persoonlijke tops- en tips geven.
Waarom EduGroei?
-
Van klas tot ketensamenwerking
-
Gecertificeerd INK-assessor
-
Draagvlak als drijfveer
-
Aandacht voor structuur, processen die landen
-
Overdracht van kennis en vaardigheden
-
Mensontwikkeling gericht op mooi werk
EduGroei ondersteunt
-
Scholen en trainen van auditoren
-
Voorbereiden van besturen en scholen op interne audits
-
Begeleiden bij invoeren en uitvoeren van audits
-
Schrijven van auditrapportages waarmee je verder kan
-
Reflecteren op het proces van leren auditeren
Mijn werkwijze bij de invoering van audits
Inmiddels heb ik zes grote onderwijsorganisaties begeleid bij de invoering van audits. Ik doe dit via een zelf ontwikkeld traject. Dit bestaat uit inhoudelijke scholing (over de kern van audits en het werken als auditor, de waarderende audit en de adviserende audit), een workshop gespreksvaardigheden bij audits en ik geef procesbegeleiding aan de auditteams bij de eerste trajecten die zij uitvoeren op collega'scholen. In het eerste invoeringsjaar is mijn begeleiding uitgebreid en werk ik graag iemand in de schoolorganisatie in, zodat die het later overneemt. In het tweede jaar is mijn begeleiding gericht op het coachen van de interne procesbegeleider, in het derde jaar geef ik eventueel nog begeleiding bij een specifiek onderwerp (op afroep).
Procesbegeleiding bij directiebijeenkomsten
We hollen wat af met elkaar. Van directies wordt veel gevraagd. Constructief in dialoog met mensen met allerlei belangen. Flexibel inspelen op trends en wetgeving. Systemen betrouwbaar aan de praat krijgen en houden. Inspirerend en helder leiderschap. Duidelijke rolverdeling. Verwoorden van verlangen en verwarring. Conflicten aangaan om samen verder te komen. Lef aanboren, innerlijke kracht aan zet. Op de hei, op school, of aan de wandel.
Je wil inspiratie, inzicht in verbanden, focus, scherpte en doorzettingsvermogen.
EduGroei helpt
-
Inspireren van binnenuit
-
Ontwerpen van vernieuwing
-
Doorbreken van patronen
-
Creëren van interactie in overlegsituaties
-
Organiseren van nieuw samenwerken
Ik heb haar ingeschakeld bij meerdere programma’s voor directeuren en adjunct-directeuren. Mooie, prettige balans tussen voortgang en verdieping, afgestemd op de groep. Ze komt snel tot ontwikkelingsvragen waar energie opzit zodat de ander stappen zet voor- en door zichzelf.
Ze benoemt wat niet goed is op een manier die ik goed kan horen. Ik voel dat ze het niet zegt om gelijk te halen, maar om mij te helpen om beter te worden. Ze heeft lef.
Consultatie bij vraagstukken van personeelsontwikkeling
Scholen opereren in steeds complexere omgevingen. Kwalificaties raken in ijltempo uit de tijd. De arbeidsmarkt is krap. Lukt het jullie om slim vooruit te kijken en de goede mensen aan te trekken? Investeer je in eigen mensen door ze te helpen om zichzelf te verbeteren of opnieuw uit te vinden. Richting, regie, en regelruimte in professionele ontwikkeling, daar gaat het om. Het begint bij kwaliteiten van mensen.
Je verwacht degelijke instrumenten, co-creatie en voortborduren op bestaand talent.
EduGroei adviseert
-
Vaststellen van competenties
-
Inschatten van ontwikkelcapaciteit
-
Vormgeven van organisatieontwikkeling
-
Afstemmen van persoonlijke groei en organisatieambitie
-
Versterken van interne kennisontwikkeling via professionele leergemeenschappen